Halt

Jag måste ha världens finaste hästar !! Hoppade Cayenne och Kitty idag o va fina de va, efter all uppbyggande hoppning hela vintern byggde jag upp 2 distanser, en på rakt spår ca 20m och en båge ca 20m där också men beroende hur man väljer att rida bågen kan man få in både 4 och 6 glp :) red även till en början på 6glp på den raka linjen för att få hästarna att vänta bättre. på den raka linjen va de räcke - räcke o sen va de räcke - oxer på den böjda. Båda hoppade det som en liten bana på ca 1.20 o Kitty va svin stark eftersom hon hade sitt trimbett. Men hon hoppade fint när hon väl väntade :) Cayenne hade jag en gouge på, fäst i martingallen så hon inte fastnar med frambena i den som finns x antal skräckexempel på hästar som gjort i graman o för lösa martingallar, gouge, brr vad läskigt, hoppar aldrig mer med graman mellan frambenen mer efter både sett och hört allt som kan hända, utan fäster den istället i sidorna. Iaf för att återgå till Cayenne så funkade det så mkt bättre än graman och hon hoppade stora runda fina språng, hon va ganska bockig men jag va nöjd med henne, man får ta saker lite på hennes sätt, att pressa henne in i ngt annat system än hennes eget funkar inte utan hon får va som är helt enkelt !! Känns som att Falsterbo är inom räckhåll !!! :)
Något jag gör mkt som jag satt in i mitt system är halter och ryggningar, istället för att låta hästen ligga i handen hela tiden gör jag en halt ryggar ngra steg och sen rider framåt igen och fortsätter med det jag höll på med, beroende på hästen beror de på om man drar tag hårdare eller bara gör en lugn halt, om de bara springer o stänger av lite drar jag oftast tag lite mer, det ger igen i längden, ngt man märker extra noga på Kitty, vi gör säkert 10 halter per ridpass ... Halter är helt enkelt alldeles för underskattat, i Skåne och Tyskland där de kommit längre med ridningen än vad vi har här så sitter nästintill varenda ryttare och gör halter varenda ridpass, hästarna lär sig vänta så mkt bättre. Gör de både före och efter hinder också men om man gör de före så gör de en bit innan o skritta de sista stegen fram till hindret !!
Dags att sova nu upp tidigt imon igen !!
Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0